אז יש לנו מגוון של עדשות, או עדשה אחת עם אורכי מוקד שונים, למשל 24-240, ואנחנו צריכים לדעת איך להשתמש נכון בדבר הזה שנקרא עדשה ומה המשמעויות של הבחירות שלנו על התמונה הסופית.
לא ניגע פה בסוגי עדשות ספציפיים, ביצרנים ובמודלים, אלא בעקרונות בסיסיים בשימוש בעדשות.
ככלל- ככל שעדשה יקרה יותר- אין מה לעשות, היא תהיה גם טובה יותר. המלצת הבית- עשו לעצמכם טובה גדולה ואל תתפשרו על עדשות זולות. האכזבה מעדשה שכזו היא רק עניין של זמן…
אורך המוקד של העדשה נמדד במילימטרים, מציין את המרחק בין תחילת העדשה ועד לחיישן ואינו מציין את אורך העדשה.
אורך מוקד קטן משמעו עדשות בעלות זווית רחבה ואורך מוקד גדול משמעו עדשה בעלת זווית צרה ומאפיין עדשות טלה שמשמשות לצילום עצמים רחוקים.
נהוג לחלק את העדשות לפי מוקדים בחלוקה הבאה:
עדשות בעלות אורך מוקד גדול יותר הן כבדות יותר, בדרך כלל יקרות יותר, וקשה יותר לייצר אותן עם צמצם פתוח מכיוון שקוטר הצמצם צריך להיות גדול מאוד כדי שייכנס מספר קטן של פעמים באורך המוקד (לדוגמא F/4 בעדשה של 500 מ"מ דורשת צמצם בקוטר 125 מ"מ).
קיימות עדשות בעלות אורכי מוקד קבועים והן נקראות עדשות פריים (PRIME) ועדשות עם אורכי מוקד משתנים -עדשות זום. עפ"י רוב, העדשות בעלות אורכי המוקד הקבועים יספקו איכות אופטית גבוהה יותר. אם כי ככל שהטכנולוגיה האופטית מתקדמת ומתפתחת ההבדלים מצטמצמים עד כדי הבדלים זניחים בעדשות היקרות יותר.
לא ניכנס פה לעניין הקרופ-פקטור, כיוון שהוא טיפה מבלבל ולא ממש חשוב כרגע.
דברים שחשוב לדעת כשבוחרים אורך מוקד לצילום מסויים (גם אם יש לי עדשת זום ובחרתי לצלם במצב של 24 מ"מ זו בחירה שיש לה משמעויות נוספות מעבר לדבר המובן מאליו של לקרב ולהרחיק):
עדשות רחבות נוטות לעוות את החלל ואת היחסים בין קרוב ורחוק ולכן לא מומלצות לצילום אנשים.
על רגל אחת – עומק שדה הוא האזור החד שנוסף על המקום אליו אנחנו מכוונים את המיקוד (הפוקוס) של המצלמה.
כשאנחנו מכוונים את המיקוד המצלמה מודדת את המרחק לנקודה הזו ומתאימה את העדשה כך שבמרחק הספציפי הזה החדות תהיה מקסימלית.
אך מה קורה עם האזורים האחרים?
על עומק השדה יש מכלול של גורמים שמשפיעים, אך כאן ניגע רק בתפקיד העדשה:
ככלל- ככל שאורך המוקד קטן יותר עומק השדה, כלומר האזור החד שמעבר לנקודת המיקוד, יהיה גדול יותר, כלומר יותר אזורים חדים.
מסיבה זו בדרך כלל נעדיף לצלם צילומי דיוקן באורך מוקד גדול יחסית,
אבל צילומי דיוקן, וצילום אנשים באופן כללי זה כבר עניין למאמר בפני עצמו…