נכון, לצלם מוצרים זה מורכב ודורש ידע וציוד ואם יש גם ניסיון זה בכלל טוב.
עם זאת אפשר לעשות זאת בצורה לא רעה בכלל בכמה אמצעים פשוטים שיש בבית או שאפשר לרכוש בזיל הזול.
אם יש לכם מוצרים קטנים יחסית, ושאין להם אזורים בעייתיים לצילום כמו חלקים מוכספים המייצרים השתקפויות או חלקים שקופים ועוד דברים ספציפיים שיכולים לסבך את החיים של צלמים מתחילים, אז יש סיכוי לא רע שהמאמר הזה יעזור לכם.
שאלת השאלות ובעיית הבעיות.
אין סוף לציוד שאפשר להשתמש בו ושיכול לעזור, אבל תכלס – את הרוב אפשר להניח בשקט להעלות אבק בארון.
מה חייבים? נכון, קודם כל אור. תיכף ניגע לעניין החשוב הזה.
הכי מקובל והכי נכון זה רקע לבן. פשוט בריסטול לבן.
גודל גליון זה 100X70 ס"מ וניתן להשיג בכל חנות של ציוד משרדי. ואם כבר נכנסתם פרגנו לעצמכם בעוד כמה צבעים מעניינים וגם בשחור.
רק הקפידו שהלבן יהיה לבן אמיתי.
אפשר לרכוש משהו ייעודי. לא יקר. אבל אפשר גם להשתמש בלוח קאפה, או אפילו יותר טוב- לוח קלקר. תפקיד הרפלקטור להחזיר אור מהצד הלא מואר של המוצר וקלקר עושה עבודה מצוינת.
גם כאלה אפשר לקנות וגם פה זה לא הכרחי. אפשר לאלתר.
כמו לוח זכוכית, אריחי קרמיקה מעניינים, לוח שיש קטן, לוח עץ, בד פשתן וכל מה שיכול להתאים למוצר שלכם.
בדרך כלל נרצה אור מרוכך ועדין על המוצרים שלנו. אפשר לרכוש מרככים למיניהם בחנויות צילום, אך אפשר להשתמש בדברים פשוטים כמו נייר פרגמנט, או אפילו נייר אפייה. רק שימו לב שהנייר לבן לגמרי ואינו משנה את צבע האור.
תאורת חלון יכולה להוות תחליף מעולה.
אם ממקמים את השולחן ליד חלון מואר יש לנו אחלה אור בדיוק בצבע הנכון. עוד כמה מילים על תאורת חלון אפשר למצוא פה.
יש היום מגוון גדול וזול של תאורות לד שיכולות לשמש אותנו. מה שחשוב להקפיד זה שצבע התאורה יהיה לבן.
צבע האור נמדד במעלות קלווין (K). אור יום נחשב לטווח שבין 5000 ל-6500 מעלות קלווין.
תאורת פלש לדוגמה, היא 5500 מעלות קלווין. מספר נמוך יותר ייתן תאורה "חמה", כלומר צהבהבה יותר. מספר גבוה יותר- תאורה "קרה", כלומר כחלחלה יותר.
הקפידו על צבע נכון אחרת הצבעים יתעוותו לכם.
ריכוך האור
את המרכך שלנו נשים עם קליפס, אטב או מסקינג טייפ על התאורה ואם צריך אפשר גם שתי שכבות. יש לקחת בחשבון שהמרכך מפוזר את האור ולכן מפחית את העוצמה.
ולעבודה
לשם כך הכי טוב להשתמש בקופסת פלסטיק שקופה או חצי שקופה.
המטרה שלה היא לפזר את האור, להאיר מכל הכיוונים ולתת תחושה של תאורה מרוככת.
אפשר להאיר מלמעלה, מהצדדים או גם וגם.
יש לשים לב שלא מאבדים את הצללים על המוצר וכתוצאה מכך את תחושת התלת מימדיות, שזו אחת הבעיות של קופסאות אור.
את השליטה בעוצמת האור מיישמים ע"י הרחקה וקירוב של התאורה.
אחרי קצת התנסויות ומשחקים תתפלאו כמה טוב אפשר להוציא את המוצרים שלכם.
3. כיווני המצלמה
לא ניכנס כאן לעובי הקורה בעניין זה אך כמה דברים בכל זאת:
איזון לבן (WB)- אם אתם יודעים לעשות איזון לבן, עשו זאת.
אם לא, ובהנחה שהתאורה הינה אכן לבנה, כוונו את ה- WB למצב תאורת יום.
חשיפה- צלמו מעט בחשיפת יתר, כדי לשמור על הרקע הלבן בהיר, כמעט לבן. צלמו תמונת ניסיון ותקנו לפי התוצאה.
עדשה, או מצב הזום- בשום אופן לא לצלם ב"זום אאוט", כלומר בעדשה רחבה. דבר זה יצור עיוות בפרופוררציות המוצר שלכם.
מצב זום מומלץ- 70-100 מ"מ.
אם מצלמים בטלפון לכו קצת אחורה ועשו "זום אין".
עוד קצת על עדשות אפשר למצוא במאמר הזה.
סיימתם לצלם?
אם אתם ממש רציניים וצילמתם ב- פורמט RAW תוכלו לעבד עם תוכנת GIMP החינמית ולתקן בין היתר את האיזון הלבן (WB) אם צריך.
אם צילמתם ב-JPG כמו כולם אז תוכנת Canva יכולה להספיק וגם לה יש גרסה חינמית.
על ההבדל בין הפורמטים אפשר לקרוא במאמר שעוסק בזה ממש כאן בבלוג הזה.
*למען הסר ספק רק נציין שכמובן שהכי טוב זה פוטושופ….
נסו ליהנות מזה.
זה יכול להיות כייף גדול.
בהצלחה
ואם לא הצלחתם, לא נורא…
אני יכול להמליץ לכם על צלם לא רע ; )